Doel:
Op speelse en interactieve wijze de leerlingen bekend maken met de verschillen tussen de tentoon gestelde vazen en hun toepassing, op een wijze die bijblijft.

Duur: Ca. 15-20 min

Methode:
Middels een interactief ‘toneelstuk’ waaraan de leerlingen actief participeren, gebruik makend van visuele hulpmiddelen, gesitueerd in het gehele museum.

Benodigdheden:
Plastic replica's voor alle vazen, in de ruimtes van de originelen
Verkleed kleren voor klas (slaven)
Stellage met gordijn in zaal X

Voorbereiding:
Klas wordt geïnstrueerd dat zij slaven zijn van een Griekse handelaar die zojuist neergestreken is in een nieuw stadje.
Klas kan verkleed kleren over eigen kleren aandoen.
Instructeur verdeeld de klas in 4 groepen slaven.

Het Stuk:
De instructeur verteld:
“Als Griekse vazen handelaar kom ik in alle stadstaten. Overal verkoop ik mijn vazen maar hier in dit gehucht verkoop ik maar niets. Mijn vrouw die daar in de kar zit moet maar eens wat doen voor de kost. Mijn vrouw moet aan Hermes, de God van de handel, gunstig stemmen, zodat ik weer mijn vazen kan gaan verkopen. Maar dat kan niet zoals ze er nu uit ziet. Slaven! Haal voor mij een vaas met daarin cosmetica voor mijn vrouw vertel mij ook hoe deze vaas heet, zodat ik weet dt je de juiste hebt!”

De 4 groepen slaven worden met een handgebaar het museum in gestuurd.
De slaven komen terug met de Aryballos en/of de Lekytos.
Afhankelijk van de leeftijd vraagt de instructeur naar meer of minder info over de vazen stuurt ze terug als het antwoord onvoldoende is
Als ze met een vaas terug komen stuur je ze er weer op uit om de andere ook te halen.
De instructeur zet de vazen achter het gordijn.

“Oh, dat ben ik nog vergeten! De heerlijke geurige olie voor mijn vrouw. Slaven! Haal voor mij het flesje met de heerlijke geurige olie!"
De slaven komen als het goed is terug met de Alabastron
Indien ze terug komen met de amfoor stuurt de instructeur ze terug met de woorden:
“Hoe groot denk je dat mijn vrouw is! Haal in name van de oppergod Zeus de goede vaas met olie!
Met de goede vaas jij kijkt achter het gordijn en zegt:

“Nou, ze ziet er nog steeds niet uit! Slaven! Haal, om de aandacht af te leiden van haar gezicht, voor mij het sieraden doosje met de sieraden van mijn vrouw”
De slaven komen als het goed is terug met de XXXXXX

 

“Zo! Daar moeten we het maar mee doen. Na al dit harde werk hebben we wel een drankje verdient. Nou ja, ik dan! Slaven! Haal wijn voor mij. “
De slaven komen als het goed is terug met de Amfoor.

Als ze terug komen met de hydria zegt de instructeur:
“Dat is water, dat zie je toch! Daar staan wassende vrouwen op. Niemand drinkt alleen water. Behalve slaven dan! Haal de wijn! Die zit in de amfoor!"

“Ik drink dit toch niet puur! Wie denk je wel dat ik ben? Een dronklap? Dit moet met water gemengt worden.”
De slaven komen als het goed is terug met de Hydra

“Ja, maar ik wil wel iets hebben om het in te mengen. Haal voor mij een mengvat.”
De slaven komen als het goed is terug met de Krater of Stamnos

“Ik ga toch niet drinken uit een mengvat! Dan mors ik mijn hele toga onder! Haal voor mij een beker.”
De slaven komen terug met een Boeotean of Kylix.

“Als ik met mijn beker ga scheppen word ik helemaal nat! Haal voor mij een schenkkan."
De slaven komen terug met een Oinogoe.

“Zo, dat was me het dagje wel! We hebben rust verdient.. nou ja, Ik dan. Slaven! Ga voor mij het schip volladen maar volladen met Pelices, voorraad potten die ik nodig heb op mijn volgende reis”

Instructeur geeft de replica van de Pelices aan een slaaf en wuift de groep weg.

EINDE

Na afloop nemen de leerlingen plaats, en is er ruimte voor vragen over de vazen die de revue gepasseerd zijn.
Indien geen vragen gesteld worden, verteld de instructeur het verhaal van.... afgebeeld op de vaas.....